تاکید آیت‌الله اعرافی بر ضرورت ابتکار، خلاقیت و نوآوری مدیران

به گزارش ایسنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در پانزدهمین نشست ” گفت‌و گوی هفته” وزارت آموزش و پرورش از ابتکارات و تلاش‌های وزارت آموزش و پرورش برای آموزش در ایام کرونا قدردانی کرد و گفت: حضور بنده در این جمع، علاوه بر انجام وظیفه، نمادی از اهتمام حوزه‌های علمیه نسبت به تعلیم  و تربیت و اعلام همراهی، همگامی، هم افزایی و آمادگی همکاری با نظام تعلیم و تربیت است.

وی افزود: سه ضلع آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه‌های علمیه نقش مهمی در ساختن آینده دارند، اما آموزش و پرورش پایه اصلی و بنیادی است. جایگاه رفیع و نقش اساسی برای همه ما قابل احترام است و هم ما را موظف به نهایت همکاری و همدلی می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه به فرازهایی از نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: محور مهمی که در نهج البلاغه به آن اشاره شده، این است که انسان باید تصویر جامعی از زیست خودش در جهان داشته باشد. بیش از ۲۰ تصویر از دنیا در نهج‌البلاغه تبیین شده است. به عنوان نمونه، امیر مومنان می‌فرمایند دنیا هرلحظه مانند منجنیق آدم‌ها را به سمت مرگ پرتاب می‌کند و لحظه به لحظه همنشینان خود را به سمت مرگ فرا می‌خواند. هرگز دنیا به کوچک شمردن دنیا تاکید نکرده بلکه بر پیشرفت همه قلمروها تاکید کرده، اما اذعان دارد دنیا با همه عظمتش، در برابر جهان‌های بزرگتری قرار دارد و انسان نباید تنها در چارچوب زندگی مادی محصور بماند.

وی به برخی نکات در عرصه مدیریت تعلیم و تربیت اشاره و اظهار کرد: مدیریت در حوزه تعلیم و تربیت بیش از هرجای دیگر، نیازمند دانش افزایی مستمر و پیوسته دارد. یک مدیر به ویژه در عرصه تعلیم و تربیت نیازمند خود دانش افزایی مستمر و موثر است. یک مدیر در عین اینکه باید بر کارخود متمرکز باشد باید رویکردی جامع و فرابخشی نیز داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: وقتی مدیریت منابع انسانی در قلمروی تربیت قرار بگیرد بر پیچیدگی‌های آن افزوده می‌شود و وقتی تعلیم و تربیت دینی مدنظر باشد بر لایه‌های پیچیدگی آن افزوده می‌شود. نیاز است مدیر به قلروهای دیگر نیز آشنایی داشته باشد.

آیت‌الله اعرافی به ضرورت ابتکار، خلاقیت و نوآوری مدیران در عرصه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: کلیشه‌ای شدن در عرصه مدیریت آموزشی، سم مهلک است. مدیر باید توانایی برانگیختن شور و نشاط در مجموعه را داشته باشد. مدیری که بتواند هر دم شور و انگیزه جدیدی بیافریند و افراد را در مسیر اهداف خود به نشاط روزافزون وادارد موفق خواهد بود.

وی افزود: مدیر باید نمادی از جمع بین صمیمیت و قاطعیت باشد. وی اگر توازن نداشته باشد نمی‌تواند در کار بزرگ تعلیم و تربیت موفق باشد. نکته دیگر آنکه برای معلم و مدیر در سطوح مختلف، عشق به تربیت، شرط ضروری است. اگر نگاه آنها انجام وظیفه روتین و معمول باشد نمی‌توانند در تربیت افراد موفق باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه یک مدیر باید نگاه متوازن به همه قلمروهای کاری خود داشته باشد عنوان کرد: مدیری موفق است که به همه قلمروها با دید جامع و متوازن نگاه کند. قدرت تعامل و بسیج امکانات، همگرایی درون دستگاهی و فرادستگاهی نیز بسیار مهم است. طراحی برنامه‌های منطقه‌ای و برش خورده از راهبردهای کلان سند تحول بنیادین نیز باید مورد توجه مدیران عرصه تعلیم و تربیت باشد.

وی بر ضرورت پایه‌ریزی منابع پایدار نیز تاکید کرد و گفت: در مناطقی پیشنهاد دادم که وقف‌های آموزش و پرورشی به وجود بیاوریم. باید منابع پایداری برای اجرای رشته‌ها و فعالیت‌های گوناگونی که در بودجه‌های دولتی نمی‌گنجد پیش بینی کرد.

آیت‌الله اعرافی افزود: معماری فضای فیزیکی مدارس نیز نکته حائز اهمیتی است. معماری‌های ما بومی، جذاب و سازنده نیست. هنر و ادبیات نیز در تثبیت مبانی فکری و معرفتی، مبانی انقلاب اسلامی و سندتحول بنیادین اثرگذار است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه طرح‌های امین و روشنا طرح های مهمی هستند که آموزش و پرورش آنها را دنبال می کند گفت: آماده همکاری برای توسعه طرح امین هستیم. تاکید ما بر کیفیت و محتوا در طرح امین است. اگر در جایی طلبه روشن و فاضل و روحانی آگاه به مسائل تعلیم و تربیت نداشتیم، عدم حضور، بهتر از حضور کسی است که شرایط لازم و صلاحیت‌های اخلاقی، روحی،علمی را برای مواجهه با دانش‌آموزان ندارد.

وی ادامه داد: به شدت مراقب باشیم که طرح امین، درست اجرا شود. در کنار این، اخیرا طرح حبل‌المتین در حوزه طراحی شده و بسته‌های آموزشی دارد که فراتر از آموزش‌های متعارف است و برای علاقه مندان مطلوب است و ستاد همکاری‌ها، می‌تواند تعریفی از این طرح متناسب با آموزش و پرورش هم ارائه دهد.

اعرافی با بیان اینکه همه نهادها و دستگاهها باید در یک استان، پیوست آموزش و پرورشی برای برنامه‌های خود داشته باشند اظهار کرد: تقاشای دیگرم این است که ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش بسیار بزرگ است و مدیران استانی می‌توانند از این ظرفیت به نحو ویژه‌تری بهره برداری کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث مهدها و پیش دبستانی‌ها باید آمادگی کامل‌تری در آموزش و پرورش و ستادهای همکاری داشته باشیم و گام‌های جدیتری برداریم. امیدواریم شاهد یک جهش و حرکت نو در این زمینه باشیم. باید همه آمادگی داشته باشیم به آموزش و پرورش در این حرکت نو و ابتکاری کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه اسناد جامع حوزه علمیه آماده شده و بیش از ۱۰۰ طرح مهم در حال نهایی شدن یا اجرا است اظهار کرد: به عنوان مثال در درختواره رشته‌های جدید حوزه، ۴۰۰ رشته طراحی شده که بیش از ۳۰ مورد به ساحت‌های مختلف تعلیم و تربیت چون فلسفه تعلیم و تربیت و … اختصاص دارد. حوزه هیچگاه ادعا نداشته جای دانشگاه را بگیرد. ما باید مکمل باشیم و در حدود ماموریت‌های خود حرکت کنیم.

اعرافی به توسعه آموزش‌های کاربردی مهارتی نیز اشاره کرد و گفت: برای اولین بار درس‌های اجتهادی در قلمروهای جدید در حال شکل گیری است. باید حتما ظرفیت‌های خود را جهت تولید محتوای متناسب با آموزش و پرورش افزایش دهیم. تعاملی با سازمان پژوهش داشتیم و جمعی از فضلا شناسایی شدند و قرار است در کمیته‌هایی مرتبط با تالیف کتب درسی همکاری داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در زمینه تربیت معلمین که به شکل دقیق و سنجیده و با نظارت خود آموزش و پرورش باشد تعاملات خوبی برقرار شده است. حضور روحانیت باید عالمانه باشد. محور دیگر این است که در طرح گفتمان ملی انقلاب اسلامی بیش از ۵۰۰۰ اثر برگزیده در قلمروهای دانشی گوناگون شناسایی و طبقه بندی شد و می‌تواند با دستگاه های علمی و پژوهشی آموزش و پرورش ارتباط جدیتری برقرار کند.

وی با بیان اینکه پیشنهادم این است به سمت ایجاد یک مرکزپژوهشی مشترک و قدرتمند حرکت کنیم گفت: در طرح آمایش حوزه، یکی از قلمروهای مهم پیش بینی شده آموزش و پرورش است و به یک برنامه پنج ساله رسیده ایم که دارای ۴۰ طرح و محور است و حدود ۱۵ مورد آن استانی است و نیاز به کار بیشتری دارد.

آیت‌الله اعرافی افزود: برای سال ۱۴۰۰ مناسب است ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش از حالا یک آسیب شناسی کند و نقطه نظرات را دریافت و اگر لازم است برنامه پنج ساله را بازسازی کند و تجدید قوایی برای سال آینده جهت تحرکات بیشتر داشته باشد.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید