دشمن شناسی و برائت از دشمن، اصل مهم در سبک زندگی توحیدی است

نشست شب‌های بندگی با موضوع سبک زندگی اسلامی درشب دوازدهم ماه مبارک رمضان به صورت مجازی برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام والمسلمین ملکی با استناد به سوره حمد سبک زندگی انسان‌ها را سه نوع دانست و بیان کرد: نوع اول برخاسته از کلمه ” انعمت علیهم” است که سبک زندگی نعمت یافتگان یعنی پیامبران و اولیاء خداوند است؛ این نوع سبک برخاسته از تفکر توحیدی و حق است.
وی افزود: نوع دوم، سبک زندگی “مغضوبین” است یعنی همان دشمنان خداوند است که سبک باطل محسوب می‌شود. نوع سوم توده مردم هستند که در میان حق و باطل همواره بر سر جذب این افراد جنگ بوده است. کلمه “الضالین” نیز اشاره به آن دسته از مردم دارد که به دنبال مغضوبین می‌روند.
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: روش زندگی انسان‌ها تابع فکر و اندیشه آن‌هاست اما امروزه مواردی وجود دارد که روش زندگی براساس یک فرهنگ غلط و توسط دیگران انتخاب می‌شود به طوری که انسان جذب رسانه‌ها و تبلیغات شده و متوجه راه غلط خود نمی‌شود؛ این مسئله به عنوان جنگ نرم بیان شده است.
وی با اشاره به اینکه امروزه شرک نوین تحت عنوان انسان پرستی رواج یافته است اضافه کرد: شرک نوین به این صورت است که هر چه را که انسان تمایل دارد و می‌پسندد حق در نظر می‌گیرند به طوری که به عنوان مثال اگر انسان همجنس بازی را می‌پسندد برای آن قانون وضع می‌کنند و آن را حق می‌دانند.
حجت الاسلام ملکی دلیل تأکید مقام معظم رهبری به شبیخون فرهنگی را مقاومت در برابر همینگونه فرهنگ‌ها دانست و عنوان کرد: در قرآن به دو نوع حجاب معمولی و خاص اشاره شده در حالی که فرهنگ غرب ترویج برهنگی است. سبک زندگی توحیدی و نبوی به انسان بها می‌دهد در حالی که سبک زندگی غربی ارزش انسان را از او گرفته و او را در معرض دید همه قرار می‌دهد.
وی ضمن اشاره به اینکه الان زمان انتخاب بین حق و باطل است و کسی نمی‌تواند میان این دو باشد تصریح کرد: اصل مهم در سبک زندگی توحیدی دشمن شناسی و برائت از دشمن است؛ نمی‌شود حاج قاسم، شهدای هسته ای و جوان‌های این کشور را به خاک و خون بکشند اما هنوز به دنبال به دست آوردن دل آن‌ها باشند.
مفسر قرآن کریم عنوان کرد: در آیه ۴ سوره ممتحنه آمده است که حضرت ابراهیم با عموی خود که هنوز هدایت نشده است مهربانی می‌کند و به او وعده شفاعت در برابر خداوند را می‌دهد اما پس از اینکه از هدایت او ناامید می‌شود از او برائت می‌جوید؛ این آیه نشان می‌دهد تا جایی که انسان به هدایت مشرکان امید داشته باشد باید لطافت و مهربانی به خرج دهد اما زمانی که دیگر امیدی نباشد باید راه مبارزه در مقابل او را پیش بگیرد. مقام معظم رهبری نیز همواره در ابتدا به جذب حداکثری تأکید دارند.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید