رعایت اصول سئو قسمت سوم

 تعداد لینک های داخلی سایت به مطالب را بررسی کنید.

این مورد معمولا در سایت های بهینه شده و با کیفیت بدرستی انجام میشه و شما هم حتما این مورد رو بار ها دیدین، فرض کنین شما یه مقاله درمورد استاندارد های طراحی سایت در سال ۲۰۱۶ داخل سایتتون مینویسین، شما باید از این مقاله به سایر مقالات موجود در سایتتون که با این کلمه کلیدی مرتبط هستن لینک بدین، مثلا میتونین از این مقاله به یک مقاله دیگری در سایتتون با عنوان آموش طراحی سایت با جوملا لینک بدین و سعی کنین با انجام این کار در تمام مطالب سایتتون بین مقالات و محتوا های سایت ارتباط داخلی منظمی برقرار کنین و مطمئن باشین این باعث میشه ربات های گوگل بیشتر در سایت شما گردش کنن و مقالات مرتبط باهم رو تو سایتتون بهتر شناسایی کنن و امتیاز بیشتری برای سایت شما قائل بشن، البته دقت کنین از هر مقاله بیش از ۳ تا ۵ لینک به سایر مقالات سایتتون ایجاد نکنین و سعی کنین در حد اعتدال این کار را انجام بدین و همیشه بین میزان طولانی بودن مقاله و تعداد لینک هایی که از اون خارج میکنین اعتدال رو برقرار کنین، مثلا از یه مقاله ۱۰ سطری ۵ لینک به سایر صفحات سایتتون ایجاد نکنین چون اون مقاله خودش به اندازه کافی نمیتونه با این حجم کم از کلمات اعتبار کافی از موتور های جستجو دریافت کنه که بخواد به ۵ تا مقاله دیگه هم لینک بده، البته هیچ قانون ثابتی در این مورد نوشته نشده اما با رعایت احتیاط در این مورد از عواقب بعدی آن جلوگیری کنین و همیشه خودتون معیار اینجور تصمیم گیری ها باشین.

 کیفیت لینک های داخلی سایت به مطالب اهمیت زیادی دارند.

این مورد هم کمی به فاکتور شماره ۴۱ وابسته هستش، هر صفحه از سایت شما دارای Page Authority و domain Authority است؛ این یک معیار برای سنجش کیفیت و اعتبار اون صفحه از نظر موتور های جستجو هست، و معمولا عدد هر کدام از این شاخصه ها از ۰ تا ۱۰۰ هست، مثلا اگر یک url داری Page Authority حدود ۵۰ باشه یعنی این صفحه خیلی از دید موتور های جستجو اهمیت داره، برای فهمیدن میزان آتوریتی هر صفحه برای آدرس های مختلف سایتتون باید از ابزار سایت moz.com کمک بگیرین و اون رو در مرورگرتون نصب کنین یا این که از طریق ابزار Open Site Explorer از میزان اعتبار هر صفحه آگاه بشین، بحث اصلی ما اینه که اگه شما سایت ها و صفحاتی در سطح اینترنت شناسایی کردید که Page Authority بالایی داشتن سعی کنید از مدیران سایر سایت ها بخواهید لینک شما رو در اون صفحه ها قرار بدن تا کمی از اعتبار اون صفحه به سایت شما هم منتقل بشه، یا اگه تو سایت خودتون چنین صفحاتی داشتین که اعتبار و بازدید زیادی دارن از چند کلمه از اون مطلب به سایر صفحات سایتتون لینک بدین تا اینجوری از اعتبار اون صفحه از سایتتون به سایر صفحات سایتتون اعتبار ببخشین.

 لینک های غیر فعال را حذف کنید.

اگر در سایتتون و مطالب سایتتون لینک های فراوانی وجود داره که به سایر سایت ها و صفحاتی اینترنتی لینک میده که هم اکنون این صفحاتی که بهشون لینک میدین دیگه حذف شدن و وجود ندارن این بسیار به اعتبار سایت شما لطمه وارد میکنه، پس لینک های خروجی سایتتون رو مجددا بررسی کنین و دقت کنین اصلا نباید به سایت ها یا صفحاتی لینک بدین که دیگر وجود ندارند و به اصطلاح ۴۰۴ هستن، بنابراین حتما فقط به سایت هایی لینک بدین که مطمئن هستین این صفحات و سایت ها حذف نمیشن و اعتبار اون ها همیشگیه، و اگر تعداد لینک های خروجی سایتتون زیاده و الان این امکان رو ندارین که کل لینک های خروجی رو بررسی و اصلاح کنین پس توصیه ن اینه که حتما تمام لینک های خروجی از سایتتون رو NoFollow کنین، لینک های NoFollow به گوگل میگن سایت ما هیچ مسئولیتی در برابر محتوای سایت لینک داده شده نمی پذیره و از اعتبار سایت ما به سایت لینک داده شده نبخشین و البته در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری به شما ارائه میدم.

لینک های همکاری در فروش خود را طراحی و فعال کنید.

اگر سایت شما ارائه دهنده خدمات است و پکیج ها و سرویس های مشخصی دارین، میتونین سیستم های همکاری در فروش به صورت کمسیونی تو سایتتان فعال کنین، این سیستم ها به هر کاربر ثبت نام شده در سایتتون یک لینک انحصاری فقط برای اون کاربر به همراه چند بنر تبلیغاتی ارائه میده و در مرحله بعدی کاربرتون بنر تبلیغاتی سایتتون رو در سایتش قرار میده و لینک اختصای که به وی تعلق گرفته رو بر روی بنر ست می کنه، حالا اگر هر بازدیدکننده احتمالی از وب سایت کاربرتون بر روی اون بنر کلیک کنه و وارد سایت شما بشه و از سایتتون خرید کنه چون این بازدیدکننده از طریق لینک انحصاری سیستم همکاری در فروش وارد سایت شما شده  پس از خرید مشتری، سیستم همکاری در فروش یه پورسانتی که شما تعیینش میکنین به اعتبار مالی کاربر شما اضافه میکنه و با انجام این کار علاوه بر این که میتونین فروش سایتتون رو تا ۳ برابر افزایش بدین می تونین لینک های زیادی از وب سایت کاربرانتون جذب کنین و این لینک ها برای گوگل خیلی بار ارزش هستن و به افزایش اعتبار سایت شما کمک بسیاری میکنن، راستی میدونستین مدیران دیجیکالا هم کارشون رو از سیستم های همکاری در فروش آغاز کردن ؟ و آیا میدونستین سیستم های همکاری در فروش علاوه بر این که میتونن به سئو سایت شما کمک کنن درآمدشون ۳ برابر بیشتر از سئو برای وب سایتتون هستش ؟ توصیه اکید می کنم درمورد همکاری در فروش یا affiliate marketing همین الان بیشتر تحقیق کنین استفاده مفید از این سیستم میتونه وب سایت شما رو جهانی کنه.

 خطا های HTML سایتتان را رفع کنید.

مسلماً گوگل ترافیک موثری به سمت سایت هایی که خطا های کدنویسی و برنامه نویسی دارند هدایت نمیکنه، شما میتونین با وارد کردن آدرس سایتتون در ابزار gtmetrix.com و یا بررسی وضعیت کدنویسی سایتتون در w3schools.com، از اشتباهات و خطا های برنامه نویسی سایتتون آگاه بشین، در سایت gtmetrix.com علاوه بر این که خطا های کد نویسی و بهینه سازی سایت شما رو شناسایی و به شما گزارش میده یک فایل تصحیح شده از کد های سایتتون رو هم به شما خروجی میده که میتونین اون رو تو هاستتون آپلود و جایگزین فایل قبلی کنین، البته قبل از اعمال تغییرات در کدنویسی سایت حتما از اطلاعاتتون بکاپ بگیرین و یا این که از برنامه نویس سایتتون بخواین این تغییرات رو برای سایت شما انجام بده، پس حتما سعی کنین خطا های کد نویسی و برنامه نویسی سایتتون رو زمان طراحی وب سایت و قبل از شروع پروژه  سئو سایت  و بهینه سازی سایت تون برطرف کنین.

 بالا بودن اعتبار کلی سایت در لینک های داخلی سایتتان تاثیر دارد.

اگر شما مدیر سایتی باشین که اعتبار یا Authority کلی بالایی داشته باشه تمام صفحات و زیر مجموعه های سایتتون هم قدرت بیشتری نسبت به سایر رقیباتون خواهد داشت، به عنوان مثال فرض کنید تو سایتتون ۵۰۰ مقاله منتشر کردین و هر روز اعتبار سایت و دامنه اصلیتون به واسطه تولید محتوا در حال افزایش هست ایطوری اعتبار مقالات و سایر صفحات فروش شما هم افزایش هر روز افزایش پیدا میکنه و هر روز کل صفحات شما جایگاه بهتری تو گوگل پیدا می کنن؛ همواره دو نوع مدل سئو وجود داره مدل اول اینه که بر روی یک کلمه کلیدی تمرکز میکنن و سایت شما رو به نتایج اول میرسونن، مدل دوم سئو اینه که با انجام راهکار های خاص و اصولی Authority و ارزش کل سایت را افزایش میدیم و اینطوری هنگامی که اعتبار کل دامنه شما بالاتر بره سایر صفحات سایتتون هم قدرتشون به صورت اتوماتیک از گذشته بیشتر میشه و تو نتایج موتور های جستجو همیشه شاهد پیشرفت تمام صفحات سایتتون به جای پیشرفت یک کلمه خاص هستین، بنابراین اگه میخواین پروژه سئو سایتتون رو به صورت اصولی انجام بدین حتما روی شهرت و اعتبار کلی برند سایتتون تمرکز کنین نه این که همیشه بر روی یک کلمه کلیدی تمرکز کنین و به یه صفحه از سایتتون هر روز فشار بیارین تا تو یه کلمه خاص بیاد بالا، گوگل این سبک رو دوست نداره، گوگل دوست نداره روی یه صفحه از سایتتون تاکید مستقیم کنین.

آدرس صفحات سایتتان نباید طولانی باشد.

البته این مورد رو برخی ها کم اهمیت جلوه میدن اما من میخوام این رو به عنوان یک فاکتور بار ارزش به شما معرفی کنم، ممکنه بلند بودن آدرس صفحات سایتتون برای ربات های گوگل زیاد اهمیتی نداشته باشه اما بی اهمیت هم نیست، اگر از بحث ربات ها هم صرف نظر کنیم و انسان رو در نظر بگیریم بهتره  آدرس صفحات شما بسیار کوتاه و قابل حفظ کردن هم باشه تا در مرتبه بعدی کاربران خیلی راحت تر بتونن با تایپ کردن آدرس مورد نظرشون در مرورگر وارد سایت شما بشن، یا این که تصور کنین بخواهین یک لینک از سایتتون رو به کسی معرفی کنین آدرس های سایتتون باید جوری باشه که وقتی که میخواین اون رو روی کاغذ بنویسین یا داخل یک ایمیل اون رو ارسال کنین به راحتی بتونین بنویسینش، وقتی آدرس های سایتتون بسیار طولانی باشه یا فضای زیادی اشغال کنه مسلماً کمی اعتبار سایتتون زیر سوال میره البته این نظر حرفه ای منه چون بعد از سال ها تجربه در شرایط مختلف به این نتیجه رسیدم که بهتره آدرس های سایت با حروف انگلیسی باشه و کوتاه هم باشه، برخی از منابع میگن طولانی بودن آدرس سایت برای گوگل اهمیتی نداره، خب منم میگم اهمیت نداشته باشه اما خود گوگل هم گفته که سایتتون رو برای انسان ها و کاربران بهینه کنین نه برای ربات های گوگل و اگر ما بخوایم انسان رو در نظر بگیریم مسلماً آدرس ها باید کوتاه و قابل فهم باشن.

 مسیر صفحات سایتتان باید کوتاه باشد.

البته این عامل هم به فاکتور شماره ۴۹ بسیار نزدیکه، مثلا اگه یک مقاله در سایتتون دارین و داخلش راجبه اصول طراحی سایت در سال ۲۰۱۶ میخواین مطلب ارائه کنین، فرض کنید آدرس مقالتون قراره اینجوری باشه :

این مسیر بسیار طولانیه و نباید داخل سایتتون چنین مسیر هایی ایجاد کنین، بهتر نیست آدرس این مقاله به صورت زیر باشه ؟

همانطور که مشخصه مسیر دوم بسیار ساده تره و بخاطر سپردن اون آسان تر هم هست، شما باید سعی کنین چنین مسیر هایی رو تو سایتتون ایجاد کنین و اینو بدونین هرچقدر آدرس صفحات سایتتون کوتاه تر باشه نتیجه بهتری برای سایت شما به همراه داره و در آینده از این که مسیر های سایتتون رو کوتاه و منظم ایجاد کدین پشیمون نمیشین.

کاربران تعیین کننده رتبه سایتتان در گوگل هستند.

گوگل برای کاربرانش اهمیت بسیار بالایی قائل شده، طوری که قسمت زیادی از رتبه بندی سایت ها و جا به جایی رتبه سایت ها در نتایج توسط خود کاربران انجام میشه، فرض کنین سایت شما در یک کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل در ردیف ۱۰ باشه و طی چندین ساعت کاربران وقتی این عبارت کلیدی رو جستجو می کنن به جای این که وارد سایت های ردیف ۱ تا ۹ شوند، مستقیما وارد سایت شما بشن که در ردیف ۱۰ است و سایت شما هم محتوای خوبی داشته باشه و بتونین نیاز های کاربران رو کاملا برطرف کنین در این صورته که شما خواهید دید که طی چندین ساعت سایت شما با افزایش رتبه شدیدی در اون واژه کلیدی همراه خواهد بود و حتی ممکن است تا ردیف یک هم بالا بیاین، البته هدف ما از گفتن این مثال این بود که اهمیت انتخاب کاربر در رتبه بندی را تفهیم کنیم و امیدوارم شما تصمیم نگیرین روش های جعلی برنامه ریزی کنین که کاربران روی سایت شما کلیک کنن تا بالا بیاین چون قبل از شما افراد زیادی این کار رو انجام دادن و گوگل سیستم های خیلی پیچیده ای برنامه ریزی کرده که به سادگی این نوع تقلب ها را شناسایی میکنه، اگر کاربری از نتایج گوگل وارد سایت شما بشه و کاربر متوجه بشه سایت شما محتوای مناسبی نداره و بلافاصله بر روی back مرورگر کلیک کنه تا به صفحه نتایج گوگل برگرده گوگل امتیازات منفی برای سایت شما در نظر می گیره، الگوریتم های گوگل وقتی که کاربر رو از نتایج به سایتتون ارجاع میدن توانایی این رو هم دارند که کاربر رو دنبال کنن و بررسی کنن اطلاعات سایت شما برای وی مناسب بوده یا خیر و اینطوریه که اگه زحمت بکشین و یه سایت استاندارد و غنی از اطلاعات رو طراحی و برنامه ریزی کنین گوگل هوای شما رو خواهد داشت و دائما سایتتون دچار افزایش رتبه میشه، پس برای بالا اومدن باید زحمت بکشین.

 محتوا های سایتتان را دسته بندی موضوعی کنید.

هنگام تولید محتوا مطالب و محصولات سایتتون رو دسته بندی کنین و برای مطالب ارائه شده تو سایتتون category های واضح طراحی کنین و سعی کنین هر مطلب یا محصولی رو در دسته بندی خاص خودش قرار بدین، موضوع بندی صحیح در سایت باعث میشه هنگامی که کاربر وارد سایت شما میشن به راحتی بتونن مسیر مورد نظرشون رو دنبال کنن تا به راحتی به محصول مورد نظرشون دسترسی داشته باشن، در این صورته که اگه دسته بندی های منظمی تو سایتتون فراهم باشه کاربر با پیدا کردن دسته مورد نظرش تمام مطالب و محصولات شما رو به دقت مطالعه و مقایسه میکنه و هم شانس فروش شما بیشتر میشه و هم در آینده نیز کاربر به سایت شما سر میزنه و وارد دسته بندی موردنظرش میشه تا بتونه محصولات و مطالب جدیدی که در اون زمینه ارائه کردین رو مطالعه کنه، اگه از عامل انسانی هم صرف نظر کنین و گوگل و ربات های اون رو هم در نظر بگیرین بهتره تو سایتتون موضوع بندی منظمی داشته باشین تا ربان های گوگل بهتر بتونن دسته بندی هر مطلب رو تو سایت شما تشخیص بدن و تو اون کلمه کلیدی جایگاه بهتری به شما هدیه کنن.

 مطالب سایتتان را تگ کذاری کنید.

استفاده از تگ ها را اکیدا توصیه می کنم اما استفاده بیش از حد اون ها ر هرگز توصیه نمی کنم و ازتون میخوام که تگ رو با کلمه کلیدی اشتباه نگیرین، برای این که بتونین مطالبتون رو بهتر تگ گذاری کنین ابتدا باید با مفهوم اصولی تگ آشنا بشین، تگ نوعی از علامت گذاری و دسته بندی جزئی مقالات هستش که مطالب مرتبط شبیه به هم رو در هر سایتی برای علاقه مندان مطالعه اون توع مطالب دسته بندی می کنه، به عنوان مثال شما مطلبی تحت عنوان استاندارد های طراحی سایت رو تو سایتتون منتشر می کنین، میتونین تا ۳ تگ برای اون در نظر بگیرین مانند : اصول طراحی سایت، آموزش طراحی سایت، طراحی سایت اصولی، تگ گذاری یکی از اصولی ترین و حرفه ای ترین تکنیک های تولید مقاله محسوب میشه که باید برای تگ گذاری هر متن زمان زیادی رو صرف کنین ، کاربرد این تگ ها اینه که اگه کاربری تو این مقاله ای که مثال زدیم بر روی تگ طراحی سایت کلیک کرد یک بلاگ از تمام مقالاتی که با کلمه طراحی سایت تگ شده اند رو به کاربر نمایش بدن، کاربرد تگ اینه که مطالب سایت رو به صورت جزئی تر از مجموعه، دسته بندی کنه و هدف از تگ گذاری اینه که انسان های علاقه مند به یه موضوع خاص بتونن مطالب بیشتری در این زمینه داخل سایت ما مطالعه کنن، اما برخی از مدیران سایت متاسفانه مفهوم تگ گذاری صحیح را کامل درک نکردن و برای هر کدام از مقالاتشون بیش از ۱۰ تگ با کلمات کلیدی می نویسن تا نظر موتور های جستجو رو جلب کنن و گوگل رو فریب بدن، اما هدف شما فرهیخته گرامی که در این مقاله سئو اصولی رو میخونی تو تگ گذاری مطالب باید این باشه که فقط کمک کنین تا کاربران سایتتون بتونن به مطالب بیشتری در یه زمینه خاص داخل سایتتون دسترسی پیدا کنن.