شیوه گزینش ورودی‌های رشته موسیقی نیازمند بازنگری است

ربکا آشوقیان مدیر گروه آهنگ‌سازی و نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه هنر در گفت وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، در رابطه با شرایط رشته موسیقی در دانشگاه هنر و نسبت رعایت‌ استانداردهای آموزشی در این حوزه با استانداردهای جهانی گفت: شرایط آموزش رشته موسیقی در دانشگاه هنر در قیاس استاندارهای جهانی تا حد بسیار زیادی می‌تواند قابل قبول محسوب شود. چون ما همواره پیشرفت روزانه و سالیانه‌ای را در این زمینه شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در این میان استاندارد پذیرش دانشجو می تواند به عنوان یک نقطه ضعف تلقی شود؛ چرا که در وهله اول از طریق سنجش در کنکور، اطلاعات سنجی را مد نظر قرار می‌دهیم و آن مهارت‌سنجی و توانایی اصلی در واقع کار عملی و کار هنری در اولویت دوم قرار می‌گیرد. از این رو سطح استاندارد برای دانشجوی تازه وارد تحت تاثیر قرار می گیرد. چرا که ممکن است دانشجویان از قوه علمی و هنری یکسانی برخوردار نباشند. از طرفی دیگر ممکن است برای استانداردهای آموزشی در مقیاس جهانی محدودیت‌هایی وجود داشته باشد، و این خودش می تواند شرایط آموزشی راتحت شعاع قرار بدهد و نمی‌شود از بنیه علمی  و هنری در واقع ارائه شده از سوی کادر آموزشی بهره‌مندی صد در صدی را داشت و یا اهداف مشترک در سطح بالایی را منظور کرد، پس به ناچار باید به میانگین‌هایی در بعضی شرایط بسنده کرد.

این مدرس دانشگاه در خصوص به روز بودن سرفصل‌های رشته موسیقی تاکید کرد: در این زمینه اگر عناوین و محتوای دروس پایه اصلی  و تخصصی هر یک از گرایشات را مد نظر داریم، سرفصل ها تا حد قابل توجه منطبق برنمونه های  استاندارد در سایر برنامه‌های آموزش مراکز آکادمیک موسیقی است و مصداق آن واقعا می تواند ریز نمرات و کسب امتیازات مثبتی باشد که دانشجویان دانشکده پس از فارغ التحصیلی جهت ادامه تحصیل و اخذ بورسیه و پذیرش برای مراکز دیگر در واقع ارسال کردند و میزان قابل توجهی از آنها قابل تطبیق است.

وی ادامه داد: البته که افراد شایسته و نام برده که اغلب در ارزیابی‌های جهانی که به صورت تعیین سطح برگزار می‌شود و همانطور که در امتحانات عملی و ورودی موفق شدند بنیه و پتانسیل معادل همان عناوین ارائه شده را نشان ‌دهند و همین امر باعث پذیرش و بورس های قابل توجه و سطح بالای آنان شده است.

مدیر گروه نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه هنر خاطرنشان کرد: در ارتباط با باز نگری سرفصل های دروس دانشگاه هنر نیز برنامه‌ای از دو سال پیش شروع شد و به نیمه رسیده و در واقع با دقت و تعمق زیادی برای تک تک واحدها در گروه‌ها در دو مقطع صورت گرفته، البته هنوز به مرحله عمل در نیامده است و پس از تایید نهایی، احتمالا از آغاز سال تحصیلی جدید و در صورتی که آموزش کل دانشگاه صلاح بداند، مورد بهره برداری قرار می‌گیرد . همچنین در زمینه برنامه‌های بازنگری شده گروه‌های آهنگ سازی و موسیقی جهانی که بنده بیشتر در جریانش هستم، نیز تغییراتی را داشتیم و اهدافی را برای ایجاد همین تغییرات به صورت جدی دنبال کردیم.

آشوقیان با اشاره به میزان تطابق برنامه‌های علمی و آموزشی رشته موسیقی دانشگاه هنر با نیازهای جامعه گفت: اولا باید بگویم که نیازهای جامعه در این حوزه قطعا می‌تواند با محدویت‌هایی در قیاس با کار آکادمیک مواجه باشد و همانطور که شناخت از مقوله موسیقی آکادمیک می‌تواند بنیه فرهنگی خودش را از مسائل تاریخی و هویتی بگیرد. حفظ کردن آن و اهمیت دادن به تداوم آن بسیار حائز اهمیت است و راهکار اصولی آن یقینا در حوزه آموزشی پیشنهاد می‌شود و باید این جریان استمرار داشته باشد تا این ارتباط و تطابق هر چه بیشتر رخ دهد.

وی ادامه داد: از طرفی شناخت این مقوله به عنوان انسان معاصر و جامعه معاصرتر که ما در حال حاضر در آن زیست می‌کنیم را رقم می‌زند. زمینه شناخت موسیقی جدی آکادمیک و اصول آن باید بیش از این فراهم شود که بازم هم این تطابق به معنای مثبت و خاص آن در این صورت به وجود می‌آید.

مدیر گروه نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه هنر در خصوص تامین آینده شغلی فارغ‌التحصیلان اظهار کرد: در رابطه با تامین آینده شغلی در طراحی واحدها در بازنگری شرح دروس نگاه‌هایی شده و از طرفی هم اینطور نگرشی بوده که واحد های اختیاری طراحی بشوند که بتوانند اشتغال‌زایی را هر چه بیشتر ممکن کنند و بازتاب آن از محیط دانشگاهی گرفته تا در محیط‌های شغلی آینده دنبال شود. البته بخش کارآفرینی از هر گروه، دانشجویان منتخبی را به مراکزی که حاصل کار آنها به عنوان آهنگساز و نوازنده حرفه‌ای معرفی می‌کند تا در چارچوب امکاناتی که خودشان پیشنهاد می‌کنند، بتوانند پذیرای کار دانشجویان و حتی فارغ التحصیلان دانشگاه باشند.

وی با اشاره به ضرورت نگاه حمایتی نهادهایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما خاطرنشان کرد: از لحاظ تخصیص بودجه در جهت رفع نیازهای محیط آکادمیک از جمله در اختیار گذاشتن بودجه‌های تجهیزاتی جهت به دست آوردن ابزار، سازها و حتی مجهز کردن محیط‌های آموزشی از لحاظ فنی و تخصصی که در واقع بتواند پاسخگوی نیازهای دانشجویان موسیقی باشد،نگاه حمایتی نهاد های متولی می تواند با برقراری تفاهم‌نامه‌های بیشتر و پیشرفته با محیط آکادمیک باز، زمینه ارائه فعالیت‌های هنری را ممکن‌تر کند.

به گفته وی، برای یک دانشجوی هنرمند به این معنا که فضاهای خاص با شرایط متناسب در اختیار محیط آکادمیک و دانشجویان تخصصی این رشته قرار گیرد و در نتیجه آن چیزی که زایده و پرورش جهان‌بینی و استعدادهای موسیقی در محیط آکادمیک است، در نهایت منجر به سوق دادن دانشجویان و حتی دانش آموختگان  به سمت مجامع رسمی و عمومی موسیقایی کشور شود.

این استاد دانشگاه در خصوص امکان ورود و تحصیل دانشجویان خارجی در رشته موسیقی اظهار کرد: در مورد ورود تحصیل دانشجویان خارجی برای رشته موسیقی به معنای فراگیر نمی‌تواند ارزیابی واقعی وجود داشته باشند. هر چند که به میزان محدودی تاکنون پذیرش داشته‌ایم ولی این موضوع مستلزم گسترش ارتباطات سیستماتیک با محیط های آکادمیک خارجی است و در آن صورت تبادل دانشجو و تبادل کادر متخصص می تواند اولین قدم‌ها در زمینه شناسایی متقابل محیط ها را فراهم کند و پیرو آن پذیرش دانشجویان حاصل بشود.

مدیر گروه نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه هنر با اشاره به مهم‌ترین مشکلات رشته موسیقی در این دانشگاه گفت: از جمله مشکلات می توان به “شیوه گزینش”  اشاره کرد که امید است در طی سال‌های آینده این اتفاق در دانشکده موسیقی رخ دهد و گروه‌های مختلف با کادر تخصصی خود اعضای هیات علمی، به فراخور ظرفیت که از دانشجویان با گرایش های مختلف می توانند داشته باشند، اقدام به انتخاب از میان متقاضیان کنکور در مرحله اول کنند. در نهایت افرادی که قریحه خاص و پتانسیل مشخصی را در جهت پاسخگویی به نیازمندی آن رشته دارند و البته که مهارت قابل قبولی را جهت نیازمندی در ورود به رشته مورد نظر در دسترس دارند، جذب آن محیط شوند تا با شکوفایی علمی و هنری خود باعث ارتقاء سطح محیطی و مهارت ورزی در این رشته شوند. اما سایر مواردی مانند دورافتادگی جغرافیایی دانشکده موسیقی از پایتخت، امروز مشکلاتی را جهت ارتباط با سایر مراکز فعال و تخصصی موسیقایی از جمله هنرستان‌ها، تالار وحدت، تالار رودکی و سایر موارد ایجاد کرده  است.

وی ادامه داد: به هر نحو این دور افتادگی ارتباط بین این مراکز را کمرنگ می‌کند. همچنین ضرورت افراد متخصص درتمام محیط‌های نام برده و محیط‌های مشابه احساس می‌شود. و البته بحث تجهیزات و امکانات در دانشگاه هنر است که باید شرایط محیطی و شرایط آموزش تخصصی‌ فراهم شود. به این معنا که کادر تخصصی از لحاظ کمیتی و کیفیتی، نیاز به رشد قابل توجهی دارد. تعداد اعضای هیات علمی در تناسب با تعداد دانشجویانی در دانشکده مشغول تدریس هستند، کافی نیست و بنابراین حضور تعداد بیشتر این افراد متخصص و کار آزموده برای پیشبرد سطح آموزش موثر عمل می‌کند. هر کدام از این دیدگاه‌ها در واقع امکانات سطح عالی و تخصصی خودشان را به محیط تزریق می‌کنند و یقینا آموزش می‌تواند موثرتر و بهتر اتفاق افتد.

آشوقیان در پایان با اشاره به میزان پتانسیل اقتصادی رشته موسیقی خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری کلان در سطح کشور و فرهنگ‌سازی برای شناخت اصالت و هویت هنر و بزرگان در این زمینه نقش دارد. در واقع موسیقی علم و هنری است که به نبوغ انسان‌ها و کمال شخصی آنها وابسته است. از این جهت بی نهایت می تواند کمیت و کیفیت ایجاد کند.  اینطور پدیده ای چطور نمی تواند در زمینه اقتصاد تاثیرات مفید خودش را وارد کند و از طرفی مورد استفاده کاربردی و موثر واقع شود؟ درنهایت فکر می کنم در این زمینه باید بازنگری در پذیرش موسیقی، از بحث آموزشی گرفته تا بخش تولید و بخش اجرا صورت بگیرد. تا این چرخه بصورت سلامت دور خودش را طی کند و در نهایت مقصد و مرجع خودش را برای ارائه و اشاعه آنچه خلق می‌شود، داشته باشد.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید